Intervju: Peppes intervju med förskollärare
Jag utförde en ostrukturerad intervju med en kvinnlig, 60-årig förskollärare. Hon har varit förskollärare hela sitt yrkesverksamma liv och har där med stor erfarenhet av barn och dess lärande.
Vi började prata om hon hur man kunde få barn att bli intresserade av saker eller om det fattas något för barn. Hon nämnde då en ung pappa som tröttnat på att det inte fanns något som passade barnens nivå och själv skrivit en sorts informationsbok för barn om Sthlm. Den handlade om saker som barn kunde tycka vara intressanta men även information för de vuxna.
Hon sade vidare att det är lite speciella saker som fångar barns uppmärksamhet, så som t ex grottor, raukar etc. Finns det en spännande bakom det hela så blir det än mer intressant. T ex hur det har bildats, finns det hällristingar el dyl, vem/vad har bott där etc. Hon var mycket tydlig med att just detta spänningsmoment gjorde att barnen lyssnade och lärde sig mycket mer och fann det mer intressant att utforska.
Hon sade även att just sådana saker kan locka ut barnen till att vara mer i naturen. Barnen påverkar de vuxna på ett sätt som vi inte tänker på, de säger exakt vad de menar utan att dölja det. "Fy vad du luktar illa" kan de säga om en vuxen som röker t ex. Barn kan således påverka de vuxna ganska bra och få dem att vara ute i naturen mer.
Skogsmulle togs även det upp. Skogsmulle gör naturen som en stor upplevelse, det börjar med att man är ute i skogen och bara ser spåren efter honom. Det är först efter flera gånger ute i skogen som man stöter på honom och lyckan är då gjord. Även kampen med Skärp-Maja nämndes, man får vet exakt vad som är bra och vad som är dåligt, och vad/vem man ska heja på.
Som vuxen ville hon ha mer fakta så att även hon kunde lära sig något mer än barnen.
Det som hon tryckte på var själva upplevelsen, det var den som var viktig och gjorde att de ville ut i skogen igen.
Vi började prata om hon hur man kunde få barn att bli intresserade av saker eller om det fattas något för barn. Hon nämnde då en ung pappa som tröttnat på att det inte fanns något som passade barnens nivå och själv skrivit en sorts informationsbok för barn om Sthlm. Den handlade om saker som barn kunde tycka vara intressanta men även information för de vuxna.
Hon sade vidare att det är lite speciella saker som fångar barns uppmärksamhet, så som t ex grottor, raukar etc. Finns det en spännande bakom det hela så blir det än mer intressant. T ex hur det har bildats, finns det hällristingar el dyl, vem/vad har bott där etc. Hon var mycket tydlig med att just detta spänningsmoment gjorde att barnen lyssnade och lärde sig mycket mer och fann det mer intressant att utforska.
Hon sade även att just sådana saker kan locka ut barnen till att vara mer i naturen. Barnen påverkar de vuxna på ett sätt som vi inte tänker på, de säger exakt vad de menar utan att dölja det. "Fy vad du luktar illa" kan de säga om en vuxen som röker t ex. Barn kan således påverka de vuxna ganska bra och få dem att vara ute i naturen mer.
Skogsmulle togs även det upp. Skogsmulle gör naturen som en stor upplevelse, det börjar med att man är ute i skogen och bara ser spåren efter honom. Det är först efter flera gånger ute i skogen som man stöter på honom och lyckan är då gjord. Även kampen med Skärp-Maja nämndes, man får vet exakt vad som är bra och vad som är dåligt, och vad/vem man ska heja på.
Som vuxen ville hon ha mer fakta så att även hon kunde lära sig något mer än barnen.
Det som hon tryckte på var själva upplevelsen, det var den som var viktig och gjorde att de ville ut i skogen igen.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home